top of page

Guide till att söka certifikat hos Transportstyrelsen

Uppdaterat: 8 dec. 2020

I den här artikeln går vi igenom steg för steg hur du söker certifikat för säkerhetskurs för yrkesfiskare. Efter att du genomfört en säkerhetskurs ska du söka ut nytt certifikat. Du har fem år på dig att söka ut ditt certifikat. Därefter måste du gå en ny kurs innan du kan söka certifikat. Du behöver en dator som är ansluten till internet och mobilt bank-id. Därefter följer du vår steg-för-steg guide nedan. Det går också bra att göra hela ansökan från din mobiltelefon. Nedanstående guide är gjord utifrån att du använder en dator.


1. Transportstyrelsens hemsida

Gå till www.transportstyrelsen.se och välj "Sjöfart". Under "E-tjänster inom sjöfart" väljer du sedan "Logga in på Mina sidor för sjömän."


2. Logga in med bank-id

Nu är det dags att logga in med bank-id på "Mina sidor för sjömän" Klicka på den blåa knappen med texten "Logga in med e-legitimation. Nu väljer du vilken metod du vill använda för att logga in. Du kan t ex välja att logga in med bank-id på din dator eller med mobilt bank-id.



3. Välj "Mina ansökningar"

Nu är du inloggad och väljer "Mina ansökningar"




4. Välj "Behörighet och certifikat"




5. Under Kategori väljer du "Förstagångs" och klickar därefter på den blåa knappen med texten "Nästa" (Steg 1 av 6)



6. Välj behörighet (Steg 2 av 6)

Under "Grupp" väljer du certifikat. Under menyn certifikat väljer du antingen "C14 Säkerhetsutbildning för fiskare på fartyg utan rökdykutrustning"eller "C15 Säkerhetsutbildning för fiskare på fartyg med rökdykutrustning" Du kan bara söka certifikat C15 om du har genomfört utbildning i rökdykning på din senaste säkerhetskurs.




7. Välj "Ej preliminär bedömning" och klicka sedan på den blåa rutan med texten "Nästa". (Steg 2 av 6)




8. Kontrolllista (steg 3 av 6)

Markera rutan med texten "Jag har noterat att avgiften måste betalas i förskott och att jag ska Återta den (under fliken Mina ansökningar) om jag inte avser fullfölja ansökan. Återtagande sker utan avgift." Scrolla därefter ner och klicka på den blåa rutan med texten "Nästa".




9. Kontaktuppgifter och leveransadress (steg 4 av 6)

Nu ska du fylla i följande uppgifter

- Telefonnummer

- Mobiltelefonnummer

- E-postadress (Det går också att välja om du vill att all kontakt ska ske per brev)

- Leveransadress av ditt certifikat. Du kan välja att ditt certifikat skickas till din folkbokföringsadress eller till en annan adress som du i så fall måste uppge.




När du har fyll i alla uppgifterna klickar du på den blåa knappen med texten "Nästa" längst ner i högra hörnet på sidan.


10. Kontrollera att din ansökan är korrekt ifylld innan du skickar in. (Steg 5 av 6)



Markera rutan "Jag har förstått" längst ner på sidan innan du klicka på den blåa knappen med texten "Nästa".




11. Betalning

I sista stegen ska du välja hur du vill betala för ditt certifikat. Du kan välja "Direktbetalning" eller "Betalning via OCR nummer". Om du väljer att betala via OCR nummer kommer alla uppgifter du behöver för att betala i nästa steg. När du valt betalningsmetod klickan du på den gröna knappenmed texten "Registrera".




När du betalat avgiften så är det bara att vänta på att ditt nya certifikat kommer med posten.


Lycka till!!

1 106 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page